Mehmet Emin Yurdakul

MEHMET EM─░N YURDAKUL
Sava┼člar─▒n yoksul halk─▒n, ├Âzellikle kad─▒nlar─▒n ├╝st├╝ndeki etkisi Mehmet Emin Yurdakul’un dizelerinde de yer al─▒r. Yurdakul, kocas─▒n─▒ sava┼čta yitiren ta┼čral─▒, yoksul bir kad─▒n─▒n durumunu ve nedenini Anadolu ┼čiirinde ┼ču dizelerle anlat─▒r:

“Bir ses duydum, d├Ân├╝p bakt─▒m, bir kad─▒n:
G├Âzler d├Ân├╝k, ka┼člar ├žat─▒k, y├╝z darg─▒n;
Derileri ├žatlak ba─čr─▒ kapkara,
Sa─č elinin nas─▒r─▒nda bir yara;

Ba┼č─▒nda bir eski p├╝sk├╝ pe┼čtamal;
Koltu─čunda bir yamal─▒ bo┼č ├žuval…

-Ne o bac─▒?
-Ot yiyoruz, nÔÇÖolacak!…
-Tarlan yok mu?
-Ne ├Âk├╝z var, ne toprak…

Bug├╝ne dek ─▒rgat gibi didindim;
├çifte gittim, ekin bi├žtim ge├žindim,
Bundan sonra…
-Kocan nerede?
-Ben dulum,
Kocam ┼čehit, bir ninem var, bir o─člum.
-Soyun, sopun?
-Onlar dahi hep yoksul!
Ah efendi, bize kar┼č─▒ ─░stanbul
Neden b├Âyle bir sert, yal├ž─▒n ta┼č gibi?
Ta┼čralar─▒n hayvanl─▒k m─▒ nasibi ?

Hay─▒r, hay─▒r, bu nasibi almak i├žin do─čmad─▒n.
Onun i├žin do─čdun ki sen kad─▒nl─▒─č─▒n hakkiyle
Oca─č─▒n─▒n kar┼č─▒s─▒nda saadete eresin;
G├Â─čs├╝n├╝ kabartt─▒ran anneli─čin a┼čkiyle
Evlad─▒na s├╝d├╝n gibi pak duygular veresin.

Sen bir aziz yolda┼čs─▒n:
Senin sesin hayat i├žin d├Â─č├╝┼čme─če ko┼čturur,
Senin sevgin vatan i├žin fedak├órl─▒k ├Â─čretir;
Senin y├╝z├╝n insan i├žin bir merhamet duyurur;
Senin ile insano─člu yery├╝z├╝n├╝ ┼čenletir.

Lakin bizler bu haklar─▒ unuttuk;
Kad─▒nl─▒─č─▒ hayvanl─▒kla bir tuttuk;
Ninen gibi sana dahi hor bakt─▒k;
Seni dahi garip, yoksul b─▒rakt─▒k !…

Ne vakte dek gen├žli─čine hakaret,
Bu ayr─▒l─▒k, bu g├Âzya┼č─▒, bu ├Âl├╝m?..
Yaz─▒k, sana a─člam─▒yan ┼čiire;
Yaz─▒k, sana titremiyen vicdana;
Yaz─▒k, sana uzanmayan ellere;
Yaz─▒k, seni kurtarm─▒yan insana!”
…..

Mehmet Emin Yurdakul

Kaynak:
kad─▒nlar i├žin s├Âylenmi┼čtir
anadolu’da kad─▒nlar─▒n ┼čiirli tarihi
Derleyen G├╝ls├╝m Cengiz..